دکتر خانکه در همایش علمی پویش نه به تصادف تشریح کرد؛
سالانه 750 هزار مصدوم تصادف؛ از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور
رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با انتقاد از وضعیت زیرساختهای حمل و نقل کشور، خودروسازی را «مفسدهای بزرگ» خواند و جادههای روستایی را «مرگبارترین مسیرهای ترافیکی» توصیف کرد و با اشاره به افزایش نگرانکننده تصادفات، از نبود ادراک عمومی نسبت به خطر، ضعف زیرساختها و بیتوجهی به ایمنی عابران پیاده بهویژه زنان، به عنوان عوامل تشدیدکننده یاد کرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه درهمایش علمی"پویش نه به تصادف" برگزار شد. ضمن اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالشهای ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.
دکتر خانکه با اشاره به برگزاری پویش نه به تصادف از ابتدای سال جاری تصریح کرد: "وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است.در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بیمحابا میپردازند.
سالانه 750 هزار مصدوم تصادف؛ از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور
رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: "سالانه 750 هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه میکنند که از این تعداد، 400 هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و 10 درصد از این افراد دچار انواع ناتوانیها میشوند."
دکتر خانکه همچنین به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: "68 درصد قربانیان تصادف کمتر از 45 سال سن دارند. تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور میشوند که در تضاد با سیاستهای جوانی جمعیت است."
وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور نیز اشاره کرد و افزود: "50 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتسواران و عابران پیاده است."
این استاد سلامت در حوادث و بلایا همچنین با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا، گفت: "در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم."
جادههای روستایی مرگبارند
دکتر خانکه همچنین به وضعیت جادههای روستایی اشاره کرد و گفت: "جادههای روستایی یکی از خطرناکترین جادهها هستند و باید توجه ویژهای به آنها داشته باشیم." وی افزود: "آمار خودروهای کشور در حال افزایش است، اما زیرساختهای جادهای رشد قابل توجهی نداشتهاند. چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چارهاندیشی دارد."
زنان در پیادهروها امنیت ندارند؛ پیادهروها در تصرف موتورسواران
وی در ادامه به مسأله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان اشاره کرد و اظهار داشت: "طبق یک مطالعه، عابران پیاده و به ویژه زنان در پیادهروها احساس امنیت ندارند. پیادهروها توسط مغازهداران و دستفروشان اشغال شدهاند و حتی موتورسیکلتسواران از آنها استفاده میکنند."
دکتر خانکه همچنین بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تأکید کرد و افزود: "در حال حاضر شهرها بیشتر برای خودروها ساخته میشوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم."
وی در پایان پیشنهاد داد که برای رانندگان پرخطر محرومیتهای اجتماعی اعمال شود و افزود: "پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند."
این همایش علمی با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریتها برگزار شد.
پایان پیام/
نظر دهید