• 1399/09/01 - 21:30
  • - تعداد بازدید: 2082
  • - تعداد بازدیدکننده: 66
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛

معاون وزیر بهداشت: دانشگاه علوم بهزیستی می تواند تولیت آموزش های مهارتی حوزه توانبخشی در کشور را بعهده بگیرد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه با حضور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و در نشستی با مسئولان و مدیران زیرمجموعه معاونت آموزشی دانشگاه، گفت: با توجه به توانمندی و پتانسیل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این دانشگاه می تواند تولیت آموزش های مهارتی حوزه توانبخشی در کشور را بعهده بگیرد.

   معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه با حضور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و در نشستی با مسئولان و مدیران زیر مجموعه معاونت آموزشی دانشگاه، گفت: با توجه به توانمندی و پتانسیل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این دانشگاه می تواند تولیت آموزش های مهارتی حوزه توانبخشی در کشور را بعهده بگیرد.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر" علی اکبر حقدوست " در جمع مسئولان دانشگاه، افزود: دانشگاه علوم بهزیستی با تولیت و مدیریت آموزش های مهارتی حوزه توانبخشی و حتی اجرای آن، می تواند تحول بزرگی در زمینه مهارت آموزی ایجاد کند.  


   وی با تاکید بر اینکه هر مجموعه علمی باید راه خودش را پیدا کند، خطاب به مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی اظهارداشت: با توجه به ساختار این دانشگاه و برپایه فرصت ها و امکاناتی که دارد، متفاوت عمل کنید و با سرمایه گذاری لازم، در مسیر رهبری حوزه توانبخشی حرکت کنید.


   دکتر حقدوست، ترسیم نقشه راه توسعه این دانشگاه را لازم دانست و افزود: برای تحقق هدف توسعه، باید تشکیلات تغییر کند و ارتباطات تقویت شوند.


   وی پیاده کردن ساختار " انستیتو" را برای بخش های مختلف دانشگاه علوم بهزیستی امکانپذیر دانست و گفت: در انستیتو، امور آموزشی، پژوهشی، فناوری و خدماتی ، باهم دیده می شوند و مسئولان دانشگاه می توانند طی نشستی با مدیران ذیربط در وزارت بهداشت، راه اندازی انستیتوهای گوناگون متشکل از یک گروه آموزشی، یک مرکز تحقیقاتی، یک مرکز فناوری و یک مرکز خدماتی را مورد بررسی قرار بدهند.


   وی افزود: با توجه به تمرکز دبیران هیات های بورد تخصصی حوزه توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز، راه اندازی دبیرخانه علوم توانبخشی، بمنظور هماهنگی و مدیریت متمرکز بوردهای تخصصی در این دانشگاه، امکانپذیر خواهد بود.


   معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دیدار اخیرش با هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، تشکیل هیات رئیسه مشترک بین دانشگاه علوم بهزیستی با تربیت مدرس، را پیشنهاد داد و گفت: همکاری دو دانشگاه و ارتباط نزدیک اعضای هیات علمی این دانشگاه ها، می تواند منشاء خلق فرصت های جدید در نظام سلامت کشور شود.


   وی ادامه داد: اگر یک متخصص فیزیک فرصت مطالعاتی بگیرد و در کارگاه های کاردرمانی فعالیت کند و یا هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی به آزمایشگاه ابتیک یا فیزیک دانشگاه تربیت مدرس برود و فعالیت کند، نتایج این همگرایی، بسیار ارزشمند خواهد بود.


   دکتر حقدوست همچنین راه اندازی اتاق های فکر در بخش های مختلف دانشگاه را پیشنهاد داد و گفت: اتاق های فکر می توانند در ایده پردازی، و تحول در امور تاثیرگذار باشند.


   وی، دانشگاه ایده آل را دارای شش مشخصه دانست و افزود: « مرجعیت، همگرایی علوم، دغدغه مندی، داشتن نگاه آمایشی و ماموریت محوری، بین المللی بودن و حکمت بنیان بودن »، شش مشخصه یک دانشگاه ایده آل است، لذا خودتان می توانید براساس این مشخصه ها، و فعالیتی که در زمینه تربیت دانشجویان و فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان انجام می شود، ارزیابی کنید که تا چه حد به ایده آل نزدیک شده اید.


   وی، ضمن توجه به گزارش معاونت آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از فعالیت های آموزشی طی ماههای اخیر، آمادگی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامه ها و رفع نیازهای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را اعلام کرد.


   گفتنی است، در این نشست، اعضای هیات رئیسه دانشگاه درخواست ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند که خلاصه آنها از نظر می گذرد.


   دکتر محمدرضا خدایی معاون آموزشی دانشگاه با ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت های این معاونت، نسبت به معرفی 22  گروه آموزشی، مقاطع تحصیلی در هر گروه و رشته هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت دارند، اقدام کرد.


   وی همچنین مجموع تعداد دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و پژوهشی را 1776 دانشجو که 60 درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغولند، و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه را 159 تن ذکر کرد.


    وی، « تکمیل سامانه جامع ثبت اطلاعات هیات علمی، تجهیزات سالن تشریح دانشگاه، تجهیزات لازم جهت تولید محتوای مجازی استاندارد همچون اتاق اکوستیک، و تصویب رشته های پیشنهادی دانشگاه » را ازجمله نیازهای آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی عنوان کرد.


   دکتر حسین نجم آبادی مدیر گروه ژنتیک و رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه، با اشاره به تاسیس مرکز ژنومیک کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از آخرین تحقیقات این مرکز گفت که موفق شده است، ژنوم ویروس کرونا را مشخص کند، تغییرات آن را مانیتور کرده و گزارش های علمی مربوطه را به وزارت بهداشت ارائه دهد.


   دکتر سیدعلی حسینی مدیر گروه کاردرمانی دانشگاه با بیان بخشی از توانمندی دانشگاه علوم بهزیستی بلحاظ نیروی متخصص و وجود بسیاری از دبیران بوردهای تخصصی حوزه توانبخشی در این دانشگاه، اجرای هدف تاسیس انستیتوهای مختلف در دانشگاه را امکانپذیر دانست.


   وی در عین حال، کمبود اعتبارات این دانشگاه را مانعی برای اجرای برنامه های ملی و بین المللی ذکر کرد و افزود: مراکز پزشکی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه بویژه بیمارستان روانپزشکی رازی و یا بیمارستان توانبخشی رفیده که الگوی بسیار خوبی برای کل کشور است، نیازمند اعتبارات لازم جهت اجرای برنامه های خود هستند.


   دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه نیز طی سخنانی ضمن بیان امکانات و رویکرد متفاوت دانشگاه، مراکز درمانی تحت پوشش را فاقد درآمدزایی معرفی کرد و گفت که این دانشگاه نیازمند نگاه ویژه وزارت بهداشت در بودجه بندی هاست که دکتر حقدوست با راهنمایی ایشان جهت مکاتبات لازم در این خصوص، قول حمایت و پیگیری از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت را داد.


   دکتر بیژن خراسانی معاون درمان دانشگاه، اولویت این بخش را در چرخش حوزه مدیکال با محوریت حوزه توانبخشی ذکر کرد و افزود: بیشتر مناسبات با محوریت توانبخشی، تقویت می شود، چنانچه در جریان راه اندازی سیستم « پزشکی از راه دور » و « توانبخشی از راه دور » هستیم.


   دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، با اشتباه خواندن تاسیس دانشکده ها و دانشگاه های متعدد بدون توجه به آینده فارغ التحصیلان و مدرک گرایی صرف در میان آنان، ابراز امیدواری کرد که فعالیت های آموزشی و پژوهشی در کشور، در مسیر درستی انجام شوند.


   دکتر سهیلا شهشهانی پور مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به لزوم تغییر سیاست دانشگاه در قبال پایان نامه های غیرکاربردی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می شود که دانشجویان کارشناسی ارشد بجای پرداختن به پایان نامه های غیرضرور، بتوانند به فعالیت های آموزش محور بپردازند و براساس همان فعالیت، مورد ارزیابی قرار بگیرند.


   دکتر حمیرا سجادی مدیر مرکز امور هیات علمی دانشگاه، با اشاره به تهیه پروتکل های کشوری و اجرای برخی از پروژه های ملی و بین المللی توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه، از معاون آموزشی وزارت بهداشت درخواست کرد که ارزیابی دانشگاه علوم بهزیستی براساس ماموریت و رسالت آن و فعالیت های برجسته این دانشگاه صورت بگیرد.


    دکتر محسن واحدی رئیس مرکز EDC  نیز از همکاری دانشگاه علوم بهزیستی با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی مانند دانشگاه صنعتی شریف و مرکز تحقیقات شهید موفقیان گفت.


   دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در پایان ضمن تشکر از دکتر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت برای حضور در این دانشگاه ، جمع بندی از نظرها و پیشنهادهای اعضای هیات رئیسه دانشگاه ارائه داد.


   وی گفت که این دانشگاه با توجه به توانمندی علمی و پتانسیلی که در گروه های مختلف آموزشی دارد، در جهت توسعه کمی و کیفی آموزشی تلاش می کند و در عین حال می تواند تولیت آموزش های مهارتی درحوزه توانبخشی کشور را بعهده بگیرد، و آمادگی راه اندازی انستیتوهای گوناگون و توانایی کسب جایگاه رهبری در بسیاری از رشته ها را  دارد.


   وی، جایگاه خدمات توانبخشی را بعنوان سطح سوم خدمات نظام سلامت تشریح کرد و با توجه به وجود دبیران بورد تخصصی رشته های مختلف حوزه توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی، راه اندازی دبیرخانه علوم توانبخشی در این دانشگاه را امکانپذیر خواند.


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی، مشکل درآمدزایی مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه را با وجود حدود 500 تا 600 بیمار مزمن روانی و هزینه های اقامت دائم آنان در بیمارستان روانپزشکی رازی و عدم حمایت موسسات بیمه گر از 50 تا 60 روز بستری بیماران نیازمند خدمات توانبخشی در تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی کشور (رفیده) را مورد تاکید قرار داد و اجرای برخی از برنامه های دانشگاه مانند " راه اندازی سیستم توانبخشی از راه دور " را وابسته به تامین اعتبارات لازم عنوان کرد.


   در ادامه این نشست که بیش از یک ساعت بطول انجامید، دکتر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با همراهی رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دیگر اعضای هیات رئیسه دانشگاه، از مرکز ژنومیک کشور که در دانشگاه علوم بهزیستی مستقر می باشد، دیدن کرد و از نزدیک با روند فعالیت محققان و متخصصان گروه آموزشی و مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه و آخرین تحقیقات انجام شده در ارتباط با ویروس کرونا آشنا شد.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


تهیه و تنظیم عکس: مظلومی - دخیلی

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 17779
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: