• 1401/12/15 - 17:01
  • - تعداد بازدید: 846
  • - تعداد بازدیدکننده: 204
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

آموزش مهارت های ارتباطی در گروه های پزشکی و پیراپزشکی با بیماران، جای کار دارد

لیلا یزدی، مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: آموزش مهارت های ارتباطی با بیماران نقش مهمی در ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی دارد و این آموزش در گروه های پزشکی و پیراپزشکی جای کار دارد.

   لیلا یزدی، مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم  پزشکی شهید بهشتی، گفت: آموزش مهارت های ارتباطی با بیماران نقش مهمی در ارتقا کیفیت خدمات بهداشتی دارد و این آموزش در گروه های پزشکی و پیراپزشکی جای کار دارد.


    یزدی کارشناس ارشد آموزش پزشکی، در جمع آزمونگران تست بیلی و کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران، در توضیح قسمت سوم پروژه تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش مجازی و مهارتی آزمون تشخیص تکاملی بیلی، به ارائه چک لیست ارزیابی مهارت و توانمندی ارتباطی آزمونگران پرداخت.


     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وی در خصوص طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی آزمونگران بیلی گفت: یکی از ابزاری که ما طراحی کردیم، به کسب مهارت آزمونگران بیلی از خود دستورالعمل می انجامد و ابزار دومی که طراحی شده، در خصوص ابزار عملکرد مهارت های ارتباطی آزمونگران بیلی است .


    وی در خصوص مقوله ارتباط افزود: ارتباط، فرایند پیچیده ای است که از  ارسال و دریافت پیام بوجود می آید و بمنظور تبادل احساسات، اطلاعات و نیازهای مخاطب است. پیام، به شکل کلامی و غیر کلامی، و دارای ارتباط زمانی موثر است که در برخورد با مخاطب، سبب می شود که حرف ها را خوب گوش کنیم، صادق باشیم، همدلی و همدردی داشته باشیم، به عقاید آنها احترام بگذاریم، اطلاعاتی که درباره عوامل شخصیتی، احساسات و نیازهای روانی مخاطبان به دست می آوریم و الگوهای رفتاری ما با مخاطبان را به تصویر می کشد.


    مربی کشوری تست تکاملی بیلی تصریح کرد: مهارت های ارتباطی در نظام ارائه خدمات بهداشت و درمان،  از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در حقیقت، اعمال و رفتاری است که شخص از طریق آن قادر خواهد بود به نحوی با مراجعین ارتباط برقرار کند و این ارتباط، منجر به پاسخ های مثبت و اجتناب از عکس العمل های منفی مخاطب می شود.


    وی افزود: آموزش مهارت های ارتباطی با بیماران، نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی دارد و ما باید در آموزش ها، آموزش مهارتهای  ارتباطی را داشته باشیم.


    کارشناس ارشد آموزش پزشکی کشورمان تاکید کرد: آموزش مهارت های ارتباطی در گروه های پزشکی و پیراپزشکی در ابتدای دوره و تداوم آن، امر مهمی در ارتباط گیری با مراجعان محسوب می شود و نیاز است بعد از فارغ التحصیلی و  دوره ارتباط موثر در حین کار هم استمرار داشته باشد و در برنامه کاری و آموزشی کارکنان،  گنجانده شود .


    یزدی افزود: متاسفانه  آموزش مهارتهای های ارتباطی، کمرنگ است و در کوریکولوم آموزشی دانشجویان هم خیلی وجود ندارد و بایستی تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.


    مربی کشوری تست تکاملی بیلی گفت:  در حال حاضر، در مراکز جامع تکاملی کودکان، غربالگری، آزمون های وسیع تکاملی و تشخیصی انجام می شود و یکی از آنها آزمون تشخیصی بیلی است و آزمون های مختلف و مداخلات توانبخشی متعددی در مراکز تکاملی انجام می شود که همگی مستلزم برقراری ارتباط موثر بین آزمونگر با کودک و والد اوست.


    وی افزود: این درحالی است که طی سال های گذشته بعد از اتمام آموزش حضوری، ابزار استانداردی برای ارزیابی مهارت های ارتباطی آزمونگران بیلی وجود نداشت و باعث سلیقه ای عمل کردن مربیان می شد و شاهد نقصان مهارت های ارتباطی آزمونگران از ابتدا با کودک و والد بودیم  و آزمونگر قبل از برقراری ارتباط لازم اولیه، درصدد انجام تست بود. درصورتی که اگر آزمونگر، مهارت ارتباطی را از ابتدا با کودک و والد ایجاد نکند،  آزمون با کیفیت بالا نخواهد داشت .


    یزدی خاطرنشان کرد: جهت تایید صلاحیت مهارت های ارتباطی آزمونگران، باید ابزار معتبر و مناسب برای سنجش مهارت های ارتباطی آزمونگران طراحی می شد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا، با نظرسنجی از خبرگان مورد تایید وزارت بهداشت، و جمع نظرات این گروه ها، پیش نویس اولیه بدست آمد و مشاهده‌ شد، یکی از مواردی که خبرگان برای یک آزمون کامل و با کیفیت تاکید می کنند، ارتباط موثر بین آزمونگر با کودک و والد است .


     وی افزود: برای اینکه این ابزار، استاندارد کشورمان و بومی شده ایران باشد، علاوه بر خبرگان آزمون و مطالعه مقالات‌ علمی، پیش نویس اولیه از گویه های ارتباطی استخراج کردیم که در سه بخش گویه های ارتباطی طبقه بندی شد و از مجموع ۱۳گویه ارتباطی آزمونگران با کودک، ۶ گویه ارتباطی آزمونگران با والدین و ۱۱ گویه ارتباطی عمومی، یک ابزار تهیه و تولید کردیم که با پیش نویس سنجش مهارت های آزمونگران طراحی شد و ۳۰ گویه برای آن لحاظ شد و این ابزار استانداردسازی شده، برای واحد سلامت کودکان وزارت بهداشت ارسال شد .


    کارشناس ارشد آموزش پزشکی کشورمان گفت: با مشاهده فیلم های آزمونگران، پیشنهاد دادیم که دوره های آموزش مهارت های ارتباطی برای آزمونگران در قالب پیوست آموزشی نظیر کتاب، کارگاه های آموزشی چند روزه برای پرسنل و مراقبین بهداشت، در نظرگرفته شود .


    یزدی افزود: تست تکاملی بیلی، از ۵۰ تا ۹۰ دقیقه در مراکز جامع بیلی گنجانده شده است و از بدو ورود کودک به  اتاق بیلی، این تست با اسباب بازی انجام می شود، در حین بازی و تست، حرکات رفتاری‌، حرکاتی، ذهنی، درکی و حتی صحبت کردن کودک بررسی می شود و هر چه مهارت ارتباطی آزمونگران با کودک بهتر و بیشتر شود، کودک ارتباط بهتر و کلامی بیشتری با آزمونگران خواهد داشت که در این راستا، یک سری کتاب های ویژه تست بیلی و کتاب داستانی، برای تعامل کودک و آزمونگران وجود دارد و با اتمام فرایند سنجش، در صورت وجود مشکل حیطه های شناختی، درکی، گفتاری، حرکات ظریف و ...، اطلاعات دقیق مربوطه استخراج می شود و به متخصص مربوطه ارجاع داده خواهد شد.


    وی در پایان سخنانش، تاکید کرد که پزشکان متخصص، با نتایج تست تشخیصی بیلی، می توانند قضاوت درستی نسبت به وضعیت رشد کودکان داشته باشند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 25739
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: