• 1399/12/04 - 16:13
  • - تعداد بازدید: 4023
  • - تعداد بازدیدکننده: 87
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
در راستای برگزاری همایش کشوری بزرگداشت « روز مددکاری اجتماعی »، اعلام شد؛

توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، از محورهای کار مددکاران اجتماعی است

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (دوشنبه) با اعلام برگزاری همایش کشوری بزرگداشت « روز مددکار اجتماعی » در این دانشگاه، گفت: توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، از جمله محورهای کار مددکاران اجتماعی است.

   مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (دوشنبه) با اعلام برگزاری همایش کشوری بزرگداشت « روز مددکار اجتماعی » در این دانشگاه، گفت: توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، از جمله محورهای کار مددکاران اجتماعی است.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، همایش کشوری بزرگداشت « روز مددکار اجتماعی » به همت گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، طی روزهای 5 و 6 اسفندماه و به مناسبت میلاد حضرت علی (ع)، با شرکت اعضای هیات علمی، دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی، پیشکسوتان این حوزه و مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بصورت حضوری (در سالن فارابی این دانشگاه) و در فضای مجازی و بصورت آنلاین (از طریق آدرس  connect.uswr.ac.ir/sw-meeting ) برگزار می شود.


    دکتر غنچه راهب در جمع خبرنگاران، در این خصوص اظهار داشت: مددکاران اجتماعی برای دو طیف از افراد جامعه، مداخلات لازم را برنامه ریزی و اجرا می کنند که " توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی و زیستی، و خانواده های آنان برای الحاق اجتماعی و برگشت فرد آسیب دیده به جامعه "، بخشی از فعالیت مددکاران اجتماعی را تشکیل می دهد و بخش دیگر فعالیت های این متخصصان، به " پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه " مربوط می شود.


    وی در بیان مباحث مربوط به توانمندسازی افراد آسیب دیده، که در وبینار کشوری مددکاری اجتماعی مطرح خواهد شد، گفت: توانمندسازی افراد مبتلا به بیماری ام اس، کودکان مبتلا به بیماری سرطان، توانمندسازی افراد دچار ضایعه نخاعی و خانواده آنان، توانمندسازی افراد دچار اعتیاد و یا اختلالات روانپزشکی و خانواده های آنان، و همچنین توانمندسازی آسیب دیدگان از حوادث و بلایا، بخشی از مباحث این وبینار را به خود اختصاص داده است.


   دکتر راهب همچنین، اظهارداشت: هویت بخشی به حرفه مددکاری، آموزش مددکاران شرکت کننده در وبینار از طریق دو کارگاه آموزشی، تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای و یا کدهای اخلاقی، تقدیر از پیشکسوتان جامعه مددکاری کشور، بخش های دیگر این وبینار دو روزه را تشکیل می دهند که انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نیز برای شرکت کنندگان، گواهی نامه صادر خواهد کرد.


    مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، آسیب‌های اجتماعی را یکی از معضلات اصلی کشور دانست که به واسطه فعالیت مددکاران در راستای سلامت اجتماعی، می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد.


   وی، کودکان را یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه معرفی کرد و گفت: مددکاران اجتماعی، مسایل رفاهی و بهزیستی کودکان را پیگیری می کنند و در جهت سلامت اجتماعی همه کودکان کشور مداخلات جامعه محور دارند تا از بروز آسیب ها و معضلات اجتماعی در میان این قشر از جامعه که آینده سازان کشور محسوب می شوند، جلوگیری کنند.


   وی در هویت بخشی حرفه مددکاری که بخشی از فعالیت این وبینار را تشکیل می دهد، تصریح کرد: رسالت اصلی مددکاران اجتماعی، کمک به انسان‌ها و حرکت در جهت اهداف عالی انسانی است و این همایش کمک می‌کند تا مردم و مسئولان بهتر و بیشتر، با جایگاه و رسالت مددکاران اجتماعی در جامعه آشنا شوند.


   وی با درخواست از مسئولان برای به رسمیت شناختن روز مددکار و ثبت آن در تقویم کشور، بر ضرورت آشنایی هرچه بیشتر با ابعاد حرفه‌ای و علمی رشته مددکاری اجتماعی تاکید کرد.


    دکتر راهب تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون افرادی در این حرفه مشغول هستند که رشته تحصیلی آنان،  مددکاری نیست و با فعالیت در این حوزه، کار را به بیراهه می کشانند، درصورتی که مددکاری اجتماعی، بکارگیری علم و دانش توام با مهارت های حرفه ای در کنار یکدیگر است که می توان جایگاه هدفمند آنان را در مراکز توانبخشی، مراکز مربوط به آسیب های اجتماعی، بیمارستان ها، مدارس، شهرداری ها و قوه قضائیه (دادگاه ها)، پیش بینی کرد.


    این استاد دانشگاه در همین ارتباط افزود: رشته مددکاری اجتماعی در کشورهای در حال توسعه، عمومی نیست، بلکه رشته های تخصصی این حوزه توسعه یافته است و امیدواریم در کشور ما نیز با توجه به نیاز اقشار مختلف آسیب پذیر و در معرض خطر آسیب های اجتماعی، وزارت بهداشت با همکاری وزارت علوم، بسمت تخصصی شدن این رشته، حرکت کنند.


    دکتر راهب اظهار داشت: در کشورهای در حال توسعه دنیا، نیروهای متخصص در شاخه هایی از مددکاری اجتماعی مانند " مددکار قضایی، مددکار سالمندی، مددکار سلامت و ... " براساس نیاز جامعه، تربیت می شوند. ضمن آنکه تغییر نگرش جامعه و حمایت های اجتماعی از آسیب دیدگان اجتماعی، بسیار حائز اهمیت است.


    وی افزود: متاسفانه هم اکنون جامعه کاملا پذیرای این افراد نیست و وقتی افراد آسیب دیده دچار برچسب هایی می شوند، نمی توان ادغام اجتماعی را بخوبی برای این افراد ایجاد کرد، درصورتی که در راستای مداخلات متخصصان، باید جامعه پذیرای این افراد بوده و حمایت های اجتماعی از آنان، بسیار پررنگ باشد.


******


   دکتر معصومه معارف وند عضو هیات علمی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی در توضیح مسایل مطرح شده، گفت: یکی از مباحث تخصصی در مددکاری اجتماعی، " مدیریت مورد " است که اگر در روند مداخلات مددکاری، همکاری های بین بخشی وجود نداشته باشد، مدیریت مورد دچار اختلال می شود، درصورتی که همکاری های بین بخشی، حمایت های اجتماعی را تقویت کرده و به هم افزایی می رسد، چرا که مطمئنا یک سازمان امکان اجرای تمامی فرآیندهای حمایتی را ندارد و لذا، هماهنگی بین بخشی می تواند این فرآیند را کامل کرده و فرد آسیب دیده را به اجتماع و زندگی عادی برگرداند.


   وی افزود: متاسفانه برخی از سازمان ها نیز بدون توجه به فرآیند یکپارچه در این خصوص، اهداف سازمانی خود را از طریق مددکاران پیگیری می کنند و یا از مددکاران ناکارآمدی استفاده می کنند که ممکن است با تصمیمات و مداخلات نابجا، چالش های بزرگتر ایجاد کرده و وضعیت مددجو را به خطر بیاندازند.


   این استاد دانشگاه تصریح کرد: هم اکنون در کشورهای در حال توسعه دنیا، از وجود متخصصان مددکاری اجتماعی بعنوان نیروهای کلیدی در بخش های حمایتی، آموزشی و خدماتی مانند بخش های قضایی و مدارس  استفاده می کنند و در کشور ما نیز می توان از توان حرفه ای مددکاران اجتماعی در دادگاه های اطفال و خانواده، و سازمان زندان ها استفاده کرد، ضمن آنکه وجود مددکاران اجتماعی در مدارس، در پیشگیری از معضلات و آسیب های اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان موثر خواهد بود.


   گفتنی است؛ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 23 گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های تخصصی سه حوزه سلامت (سلامت اجتماعی، توانبخشی و سلامت روانی)، از طریق مراکز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می کند.


    گروه آموزشی مددکاری اجتماعی این دانشگاه نیز تاکنون 27 دوره کارشناسی، 21 دوره کارشناسی ارشد و 14 دوره دکتری رشته مددکاری اجتماعی را برگزار کرده و فارغ التحصیلان این دانشگاه در مراکز، سازمان ها و نهادهای تصمیم ساز و برنامه ریز کشور مشغول به فعالیت می باشند.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 18504
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: