• 1402/10/20 - 12:31
  • - تعداد بازدید: 389
  • - تعداد بازدیدکننده: 380
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دانشجوی نخبه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی :

ضرورت نظام شناسایی نخبگان در دانشگاه و بهره مندی از ظرفیت نخبگان

استقرار نظام شناسایی نخبگان در دانشگاه و شناخت صحیح از توانمندیهای آنان، به مدیریت هدفمند گردش نخبگان و پیشگیری از خروج ایشان از چرخه خدمت به جامعه کمک می­کند و یک ضرورت محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه، هاجر صادقی دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست نخبگان دانشگاه با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: گفتگوی بی واسطه با مدیران و بالاخص رئیس دانشگاه یک فرصت ارزشمند است،  فرصتی که هم نخبگان و هم مسئولین دانشگاه منتفع می­شوند، ترویج گفتمان رو در رو با مسئولین باعث ایجاد و تقویت انگیزه در دانشجویان علاقمند می­شود و دایره نخبگانی را وسعت می­بخشد؛ از طرفی استقرار نظام شناسایی نخبگان در دانشگاه و شناخت صحیح از توانمندیهای آنان، به مدیریت هدفمند گردش نخبگان و پیشگیری از خروج ایشان از چرخه خدمت به جامعه کمک می­کند، عملکرد مدیریتی با حداکثر تخصص، بی نیاز از مشورت با نخبگان نیست و نظر به اینکه  دانشجویان تحصیلات تکمیلی نخبه، نیروی اصلی انجام پژوهش و تولید علم هستند به عنوان بازوی قوی مشورتی مسئولین به شمار می­روند.

وی افزود: فعالیت نخبگانی، فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثر گذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزه­های مختلف از قبیل علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت است که بر شناخت مسائل و مشکلات کشور تاکید دارد، نخبه به معنی واقعی فردی است که در متن جامعه به طور پویا تاثیرگذار باشد، بدین جهت تقویت فعالیت نخبگان در دو بخش دانشگاهی و ملی قابل انتظار و کاملاً به هم وابسته است و اگر  در موقعیت­هایی توان و یا تمایلی در رسیدگی به مسائل فرهیختگان وجود ندارد، حداقل دغدغه جدید ایجاد نشود، تا باعث بر هم زدن تمرکز در ایفای نقش اصلی نخبگان در امر آموزش، پژوهش و فناوری نشود.

دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه تصریح کرد: علاوه بر ضرورت بازنگری، بازتعریف، اصلاح و شفافیت قوانین حمایتی و پشتیبانی در این حوزه و به روزرسانی سندراهبردی کشور در امور نخبگان، یک راهکار هوشمندان و بی­هزینه برای تقویت نخبگان " حفظ کرامت و احترام صادقانه" به این گروه از جامعه است که باعث تقویت حس دلبستگی ملی می­گردد، برای تقویت نخبگان یک الزام وجود دارد و اینکه بزرگ فکر کنیم و نظام نخبگانی را در نظر بگیریم، این نظام شامل مجموعه بخشهای مختلف کشور مشتمل بر نقش­آفرینان، نهادها، قوانین، سازوکارها و روندهایی است که بر “فعالیتهای نخبگانی” و “اجتماع نخبگانی" به صورت مستقیم اثرگذارند.

این دانشجوی نخبه کشور در ادامه گفت: امروزه سطح رقابت در جهان بسیار شدید و زندگی و پیروزی در این رقابت جهانی کار سخت و دشوری است، هر چه جریان آب قوی تر باشد به مهارت دریانوردی بیشتری نیاز خواهد بود، یادمان باشد زمان تغییر است، همه چیز تغییر می­کند  و  پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی با تولید دانشی که منجر به توسعه می­شوند، نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات جامعه دارند.

صادقی تصریح کرد: نظام­های دانشگاهی در تقویت انجام پژوهش­های کارآمد نقش بی بدیلی دارند، امروزه سازمان­ها نیازمند مدیرانی با تفکر خلاق، نوآور، دانا و مدیر می­باشند و سهم خدمات دانش بنیان و صنایع مبتنی بر فناوری­های پیشرفته در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد کشورها افزایش یافته است، نظامهای نوآور مختلف شامل ملی، منطقه­ای، بخشی و  فناورانه داریم که سطح تمرکز، هدف تحلیل، شناخت ساختاری و ویژگی محوری متفاوتی دارند، در این میان نوآوری موتورمحرکه فناوری و اقتصاد دانش بنیان است و با الگو قرار دادن کشورهای موفق و اقداماتی از قبیل استقبال از نوسازی صنعتی، جهانی شدن، آموزش به عنوان پارادایم رقابتی، اجرای سیاست نوآوری، پایش و ارزشیابی سرمایه گذاریها و تدوین دستورالعمل برای رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات((ICT، می¬توان به اقتصاد برتر دانش بنیان تبدیل شد.

توسعه هوشمند پایدار و اقتصاد رقابت پذیر در گرو پژوهش مسئله محور و بکارگیری فناوری

وی گفت:در کشورمان سه موج در سیاست علم، فناوری و نوآوری اتفاق افتاده است، اگر چه موج­های اول و دوم یعنی توسعه آموزش عالی و تحقیقات اثرات چشمگیرتوسعه­ای داشته اما کافی نبوده است، از سال 1389، موج سوم یعنی اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر نوآوری ایجاد شد و در حال گذار به یک اقتصاد دانش بنیان هستیم، چنانکه در سند چشم انداز 1404 و در برنامه پنج ساله پنجم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، شکل­گیری موج سوم، اقدامات و دستاوردهایی از قبیل تصویب قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تاسیس بازار سهام اختصاصی برای دارایی­های فکری، تاسیس شتاب دهنده­های نوآوری و بالاخص توسعه زیست­بوم استارتاپی با رویکرد حل مسائل جامعه را در پی داشته است، در مجموع با استفاده از پژوهش مسئله محور و بکارگیری راهبرد منحصر به فرد در فناوری می­توان به توسعه هوشمند پایدار و اقتصاد رقابت پذیر دست یافت.

 گفتنی است این دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت­هایی در دو بخش فناوری و پژوهش دارد و به عنوان فعال اکوسیستم نوآوری و فناوری موفق به کسب دانش تخصصی در زمینه مالکیت فکری (Intellectual property) و مصادیق آن شده است .

شایان ذکر است، داوری رسمی اختراعات، کسب مقام­های ملی و بین المللی در حوزه اختراعات، تدریس کارگاه­های کشوری و تخصصی IP، شرکت در دوره های بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری، فعالیت در بخش پژوهشی و چاپ مقالات در مجلات معتبر، ارائه مقالات در کنگره­ها و پژوهش­های ملی و بین المللی، تالیف و ترجمه کتب تخصصی، فعالیت اجرایی در کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی،  عنوان دبیر و عضو شورای مرکزی، مدرسی کارگاه­های پژوهشی کشوری و داوری علمی مقالات در مجلات علمی – پژوهشی خلاصه­ای، پژوهشگر برتر در جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و کاندید پژوهشگر برجسته کشوری در مقطع دکتری و ...بخش دیگری از درخشش هاجر صادقی دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری و از نخبگان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می باشد.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 30268
خبرنگار

جعفر دخیلی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: