به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
مفاد آئین نامه دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت
دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (سه شنبه) طی نشستی مجازی با شرکت مدیران اطلاع رسانی پزشکی، امور پژوهشی، امور آموزشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، روابط عمومی و چند تن از اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی، مفاد آئین نامه دبیرخانه را مورد بررسی قرار داد.
دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (سه شنبه) طی نشستی مجازی با شرکت مدیران اطلاع رسانی پزشکی، امور پژوهشی، امور آموزشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، روابط عمومی و چند تن از اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی، مفاد آئین نامه دبیرخانه را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در ابتدای این نشست، ساختار آئین نامه مورد تبادل نظر شرکت کنندگان قرار گرفت که دکتر کیان نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه طی سخنانی بر لزوم استفاده از تجربه دیگر دانشگاه های کشور در تکمیل این آئین نامه تاکید کرد.
دکتر کیانوش عبدی مدیر اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه در این خصوص گفت: پیش از این، نظرها و پیشنهادهای جمعی از اعضای هیات علمی و هیات رئیسه دانشگاه در تدوین و تصویب آئین نامه دبیرخانه لحاظ شده، ضمن آنکه با مروری بر آئین نامه دیگر دانشگاه ها، مشخص شده است که ساختار آئین نامه همه دانشگاه ها دارای یک چارچوب است و تفاوت هایی در عناوین آنها وجود دارد.
وی تصریح کرد که برای ملزم کردن همه دانشگاه ها به اجرای این آئین نامه، می توانیم از همکاری دکتر خرم خورشید معاون محترم تحقیقات دانشگاه در این زمینه بهره بگیریم.
دکتر سهیلا شهشهانی پور مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با تاکید بر لزوم اجرای بخش ترجمان دانش جهت دفاعیات دانشجویان مقطع دکتری، گفت: اینکه ترجمان دانش در چه قالبی ارائه بشود و بحث ترجمان دانش در پروپوزال ها چگونه لحاظ شود، می تواند در آئین نامه مشخص گردد.
وی با اشاره به توان کمیته تحقیقات دانشجویی برای برگزاری کارگاه های خاص ترجمان دانش برای دانشجویان، افزود: با توجه به صراحت دستورالعمل وزارت بهداشت، این مبحث برای مقطع دکتری الزامی است، ولی برای دانشجویان کارشناسی ارشد هم که حدود 600 تن می باشند، مهم است.
دکتر ممتاز عضو هیات علمی دانشگاه نیز برگزاری کارگاه ترجمان دانش برای اساتید را نیز لازم دانست و گفت که اگر نسبت به این موضوع به اعضای هیات علمی اطلاع رسانی شود، آنان نیز می توانند به دانشجویان راهنمایی لازم را ارائه بدهند.
وی همچنین، منابعی مانند کتابی که توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران تالیف شده را معرفی کرد که می تواند به گروهها و اساتید در این زمینه کمک کند.
دکتر فرین سلیمانی مدیر مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه نیز در این زمینه، بر لزوم طراحی ابزاری برای اجرای این بخش جهت پروژه های تحقیقاتی و همچنین، پایان نامه های دانشجویان با یک روش مشخص، تاکید کرد.
وی همچنین، ابزاری را که دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد استفاده قرار می دهد را معرفی کرد و در عین حال، گفت: این ابزار کاملی برای کار ترجمان دانش دانشجویان است و گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی می توانند با توجه به نقاط ضعف و قوت دانشگاه، آن را با تغییراتی مورد استفاده قرار بدهند.
دکتر شهشهانی پور نیز پیشنهاد کرد که اگر وزارت بهداشت ابزاری در این زمینه در اختیار دارد، از آن استفاده شود و یا از تجربه موفق سایر دانشگاه ها در این خصوص بهره گرفت.
دکتر عبدی با اشاره به نقش ترجمان دانش در دو قسمت از سامانه پژوهان، گفت: در دو قسمت از سامانه پژوهان، " پیام ترجمان دانش برای مردم " و " پیام ترجمان برای سیاستگذاران " مشخص شده است.
وی پیشنهاد کرد که با جلب مشارکت مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی، ابزار لازم ارائه بشود تا برای پایان نامه های دکتری مورد استفاده قرار بگیرد و برای پایان نامه های ارشد نیز در مرحله دفاع ، استفاده شود.
وی افزود: مسئول و کارشناسان ترجمان دانش می توانند با هماهنگی مدیر محترم امور آموزشی، در اولین جلسه گروه های آموزشی که برگزار خواهد شد، شرکت کنند و مدیران گروه ها را نسبت به فرآیند ترجمان دانش آگاه کنند.
دکتر فریبا یادگاری مدیر پژوهش دانشگاه در ادامه نشست، گفت: امسال جلسات مشترک بین مدیران آموزشی و مدیران پژوهشی بتناوب خواهیم داشت و در این جلسات مشترک، به مباحث مربوط به ترجمان دانش پرداخته خواهد شد.
دکتر شهشهانی پور نیز در همین ارتباط گفت: سابق براین، مدیران گروه های آموزشی یک ماه در میان، در جلسات مشترک با پژوهش شرکت می کردند و اگر از زمان برگزاری اولین نشست مشترک امسال مطلع شوم، می توانیم با همکاری کارشناسان آموزشی، و مشارکت مدیران آموزشی و پژوهشی، چارچوبی را برای اجرای ترجمان دانش دانشجویان مشخص کنیم.
وی افزود: می توانیم فعلا، یک بند در آئین نامه اضافه و به تصویب برسانیم که براساس آن، ترجمان دانش از الزامات دفاع مقطع دکتری قرار بگیرد و برای انجام دفاعیه دکتری، اجرای ترجمان دانش لازم باشد. و برای پایان نامه های کارشناسی ارشد بعدا تصمیم گیری شود.
در ادامه، دکتر عبدی پیشنهاد کرد که علاوه بر اشتراک گذاری ابزار معرفی شده خانم دکتر سلیمانی و نظرخواهی از دیگر اساتید، جلسه ای در هفته آینده با مدیر محترم امور آموزشی داشته و نسبت به فرمت های لازم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی تصمیم گیری شود. ضمن اینکه می توانیم در مجلات دانشگاه نیز مانند ژورنال های خارجی، بخشی را به ترجمان دانش اختصاص بدهیم.
در پایان این نشست مجازی، دکتر حسین محققی کمال مسئول دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه با جمع بندی نظرها و پیشنهادهای ارائه شده، گفت: قرار شد که بخشی در مجلات دانشگاه، به ترجمان دانش اختصاص یابد، ضمن آنکه ابزارهای موجود از سوی اعضای محترم هیات علمی به اشتراک گذاشته شود تا نظر دیگر اساتید در خصوص آنها جمع آوری و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
وی افزود: کارگاه های آموزشی جهت اساتید، دانشجویان و کارشناسان، برنامه ریزی و اجرا خواهد شد. و با بارگذاری فیلم آموزشی که در این خصوص تهیه شده، می توان به اطلاع رسانی در این زمینه کمک کرد.
دکتر محققی همچنین برگزاری نشست مشترکی با مدیریت امور آموزشی در هفته آینده را در دستور کار قرار داد، و تصمیم گیری در خصوص تدوین دستورالعمل ها و راهنماهای این بخش را به جلسه بعد موکول کرد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور