• 1395/11/13 - 12:20
  • - تعداد بازدید: 2580
  • - تعداد بازدیدکننده: 78
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور: با توجه به آلودگی هوا، باید برنامه ای برای مهار تولید خودرو و موتورسیکلت در کشور داشته باشیم

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در نشست علمی " درک خطر آلودگی هوا و ترافیک " که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، گفت: مطالعات نشان داده که 75 درصد از انتشاردهنده های آلاینده های هوا، خودروها و موتورسیکلت ها هستند و این درحالی است که طی ده سال 84 تا 94، تولید خودرو در کشور 143 درصد رشد داشته و به 18 و نیم میلیون دستگاه خودرو رسیده است.



   جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در نشست علمی " درک خطر آلودگی هوا و ترافیک " که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، گفت: مطالعات نشان داده که 75 درصد از انتشاردهنده های آلاینده های هوا، خودروها و موتورسیکلت ها هستند و این درحالی است که طی ده سال 84 تا 94، تولید خودرو در کشور 143 درصد رشد داشته و به 18 و نیم میلیون دستگاه خودرو رسیده است.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردار دکتر" موسی امیری" افزود: از سویی در همین مدت ، 133 درصد تولید موتورسیکلت در کشور رشد داشته است و به ده میلیون و 800 هزار موتور  رسیده  و اغلب این موتورسیکلت ها کاربراتوری است که چندین برابر یک خودرو ، آلایندگی دارند و جالب است که هنوز هم برخی افراد ، اصرار به شماره گذاری اینگونه موتورسیکلت های آلاینده دارند.


    وی با اشاره به اینکه مساله آلودگی هوا ، یک معادله پیچیده نیست و راهکارهای بدیهی برای آن وجود دارد، ادامه داد:  باید برنامه ریزی در هر حوزه داشته باشیم ، و طبق زمانبندی مشخص ، نسبت به اجرای راهکارها ، اقدام کنیم .  هم اکنون با توجه به رشد تولید خودرو و موتورسیکلت در کشور، آیا برنامه ای برای مهار آن داریم ؟ و آیا سقفی برای تولید خودرو و موتورسیکلت در کشور داریم ؟ و یا نه ، فقط با نگاه تجاری به این موضوع ، به مصرف کنندگان این وسایل اضافه می کنیم.


   وی که استادیار دانشگاه علوم انتظامی (امین) و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث ترافیکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است ، در پایان سخنانش تاکید کرد: باید با توجه به توان و ظرفیت کشور ، راهکارهای لازم  پیش بینی و اجرا شود.


******



رئیس دانشگاه علوم انتظامی (امین): درک درست از خطر ، لازمه اجرای برنامه های کاهش آلودگی هواست


     رئیس دانشگاه علوم انتظامی (امین) نیز در این نشست علمی ، بخشی از مشکلات در کاهش آلودگی هوا را مربوط به درک درست مردم  از خطر دانست و گفت: چون درک درستی از خطر نداریم ، خود را مقصر در مشکلات تهران نمی دانیم. طرح های بسیاری تدوین شده ولی برخی از آنها به درستی اجرا نشده چون درک درستی از موضوع نداشتیم و یا اصلا اجرا نشده است.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سردار دکتر" سید تیمور حسینی " افزود: در بسیاری از مواقع ، فقط انگشت اتهام به سمت خودروهای فرسوده می رود درصورتی که بجای فقط حذف آنها ، باید بفکر حمایت از صاحبان آنها بود تا قدرت خرید خودرو مناسب را داشته باشند .


    وی اظهارداشت : در برخی مواقع نیز پلیس را مقصر می دانند که کنترلی روی خودروهای بدون معاینه فنی ندارد ، اما امسال که 95 درصد خودروهای درحال تردد، معاینه فنی دارند ، آلودگی هوا بیشتر هم شده است . ضمن آنکه بیش از 52 – 53 درصد خودروهای شهر تهران ، عمر زیر پنج سال دارند که قانونا نیاز به معاینه فنی ندارند ولی این درحالی است که هم اکنون خودرو در کشور مطابق با استاندارد یورو 4 تولید می شود و انتظار می رود که حداقل تا سه یا چهار سال ، نباید از استاندارد تعریف شده خودش افت کند ولی متاسفانه کمتر از شش ماه بعد از تولید، استاندارد این خودروها به حد یورو دو و پائین تر کاهش می یابد.


    سردار دکتر حسینی با اشاره به نقش وزش باد در حرکت دادن الاینده ها و از بین بردن آلودگی هوا، افزود: جلوگیری از ساخت و سازهای بی قواره که فضایی را برای وزش باد و جابجا کردن آلاینده ها نمی گذارند ، بالا بردن کیفیت سوخت و تقویت حمل و نقل عمومی برای تشویق مردم جهت عدم استفاده از وسیله شخصی ، از دیگر موضوع هایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.


    وی اظهارداشت : باید درک درستی از واقعیت های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته باشیم و توازن بین حق و تکلیف را در نظر گرفته و با یک برنامه میان مدت ، بتوانیم مدیریت شهری را بهبود ببخشیم.


******


  عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی: توجه به حمل و نقل پایدار از مهمترین مسایل در رفع آلودگی هواست


    در ادامه این نشست ، دکتر " رشیدیان " عضو هیات علمی پژوهشگاه محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی به ارائه سخنرانی خود تحت عنوان " حکمرانی محیط زیست با تاکید بر آلودگی هوا " پرداخت.


    وی با اشاره ای از وضعیت آلودگی هوا در ایران ، و کشورهای فرانسه و انگلیس (لندن) طی سالهای اخیر، با طرح این سئوال که آیا حالا وضعیت ما بهتر شده یا بدتر ؟ ، گفت: روند افزایش الودگی ها نشان می دهد که هرچند استانداردها را از یورو 2  ارتقا داده ایم ، اما از این به بعد ، با ارتقای استانداردها نمی توان به کاهش آلودگی هوا رسید.


    وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ما ، جامع باشد و در مدیریت جابجایی بیشتر کار کنیم ، ارزیابی انجام شده از وضعیت حمل و نقل و محیط زیست در کشورهای مختلف دنیا را بیان کرد.


   دکتر رشیدیان از ارتقای کیفیت محیط زیست ، صرفه جویی مصرف انرژی و از موفقیت های برنامه های کاهش الودگی هوا در تهران گفت ، ضمن آنکه لزوم بررسی های علمی بجای سیاست زدگی و توجه بیش از گذشته به  بحث های مدیریتی در موضوع آلودگی هوا را گوشزد کرد.


   وی ، همچنین لزوم توجه به مسایل فنی ، توجه به کاربری زمین و بارگذاری جمعیت و توجه بیش از پیش به حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا را مورد تاکید قرار داد.


    این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه وسایل نقلیه فرسوده را نیز باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار بدهیم ، افزود: این درحالی است که با توجه به استانداردهای موجود ، عمر قانونی مینی بوس ، 15 سال ، سواری کرایه 10 سال ، تاکسی 10 سال ، کامیون 25 سال ، سواره شخصی 20 سال و ... مشخص شده است ، و براساس همین استانداردها ، هم اکنون ، 77 درصد مینی بوس ها ، 56 درصد اتوبوس های درون شهری، 45 درصد اتوبوس های برون شهری ، 39 درصد تاکسی ها و 44 درصد سواری های کرایه ، فرسوده هستند.


    دکتر رشیدیان ، توجه به حمل و نقل پایدار را از مهمترین مسایل در رفع آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: باید تقاضا را مدیریت کنیم و هم تولید خودرو و هم شیوه استفاده از  آن در جامعه ، مدیریت شود در صورتی که هم اکنون ، سهم حمل و نقل عمومی به 60 درصد هم نمی رسد و مردم ناچارا ، از خودرو شخصی استفاده می کنند.


    وی همچنین ، لزوم توسعه دولت الکترونیک برای جلوگیری از تردد های درون شهری و رونق استفاده از فرهنگ پیاده روی را در بحث کاهش آلودگی هوا ، بسیار موثر دانست.


   نشست علمی " درک خطر آلودگی هوا و ترافیک " به عنوان چهارمین نشست از مجموعه نشست های علمی سلامت در حوادث ترافیکی ، به همت گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا و دپارتمان سلامت در حوادث ترافیکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با حضور مسئولان پلیس راهور و اساتید و صاحبنظران حوزه های سلامت، حمل و نقل شهری و محیط زیست در سالن دکتر شاملو دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 9785
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: