به مناسبت روز جهانی شنوایی ؛
راهنمای برقراری ارتباط موثرتر ( راهنمای افراد کم شنوا )
دکتر " گیتا موللی " متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، محقق حوزه ناشنوایی و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، به مناسبت روز جهانی شنوایی ، نکاتی چند را بعنوان " راهنمای برقراری ارتباط موثرتر " برای افراد کم شنوا منتشر کرد.
دکتر " گیتا موللی " متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، محقق حوزه ناشنوایی و استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، به مناسبت روز جهانی شنوایی ، نکاتی چند را بعنوان " راهنمای برقراری ارتباط موثرتر " برای افراد کم شنوا منتشر کرد.
به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، این راهنما بشرح زیر ارائه شده است :
- به طریقی به گوینده برسانید که دچار ضایعه شنوایی هستید.
- به گونه ای در موقعیتهای ارتباطی قرار بگیرید که منابع صداساز بیشتر نزدیک به گوینده باشد تا شما. تا حد امکان سروصدای محیط را کاهش دهید.
- با نگاه به اطراف سعی کنید با محیط آشنا شوید تا متوجه مطلب مورد بحث شوید.
- به لبهای گوینده نگاه کنید- نه چشمهای وی. فقط زمانهایی که گوینده مکث
می کند – که کم هم نیست – و یا گوینده عوض می شود، نگاهی به اطراف بیندازید. (بدون برداشتن نگاه از لبهای فرد می توانید حرکات چشمی و بیانات چهره ای وی را ببینید ). - طوری قرار بگیرید که نور بر چهره گوینده بتابد نه شما، نور پشت سر گوینده بیشتر از نور تابیده بر چهره اش نباشد تا چهره وی را نامشخص کند و یا مجبور شوید برای دیدن چهره اش به او خیره شوید.
- در موقعیتهای رسمی تری چون مراسم مذهبی، جلسات ، کلاسهای آموزشی و... زودتر حاضر شوید تا بهترین محل را برای نشستن انتخاب کنید. اگر اشکالی پیش آمد یا ساختار گروه تغییر کرد از جابجا شدن ابا نداشته باشید.
اگر یک گوینده اصلی وجود دارد، طوری بنشینید که بدون خیره شدن، او را ببیند. پیش از شروع جلسه در مورد محل نشستن خود، بلندگوها و غیره با برگزار کنندگان صحبت کنید.
- در همه حال حتی در موقعیتهای سخت، آرامش داشته باشید. از فشارهای عصبی اجتناب کنید. شانه ها را پائین آورده، پیشانی را چروک نکرده و ...
- بیشتر روی کل موضوع و عبارات بیان شده تمرکز کنید- نه واژه های منفرد.
- سعی کنید از موضوعات روز ، حوادث ، اخبار ورزش جدید و ... آگاه باشید هرچه در مورد موضوعات محاوره بیشتر بدانید، بیشتر متوجه خواهید شد.
- زمانی که متوجه چیزی شدید، آن را با گوینده یا گروه مطرح کنید تا موضوع را برای شما روشن سازند.
- صبر نکنید تا چندین جمله را از دست بدهید و 4-3 جمله عقب بیفتید، همان ابتدا بپرسید.
برگرفته از :
- Alpiner , mccarthy, 2000, Rehabilitative Audiology .
انتهای پیام /