• 1399/02/08 - 19:14
  • - تعداد بازدید: 8040
  • - تعداد بازدیدکننده: 78
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به همت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛

تولید و انتشار ده ها محصول آموزشی برای خانواده ها جهت کاهش تاثیرات منفی همه گیری ویروس کرونا در کودکان

گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تهیه و انتشار مقالات علمی و کاربردی، نسبت به آموزش خانواده ها برای کاهش تاثیرات منفی همه گیری ویروس کرونا بویژه تامین سلامت روانی کودکان اقدام کرده است.

   گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تهیه و انتشار مقالات علمی و کاربردی، نسبت به آموزش خانواده ها برای کاهش تاثیرات منفی همه گیری ویروس کرونا بویژه تامین سلامت روانی کودکان اقدام کرده است.


    دکتر " گیتا موللی " مدیر گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره این مقالات گفت: با توجه به اینکه اکنون کشورمان و کل جهان با همه گیری کرونا و وضعیت پیچیده ای برای همه افراد بویژه کودکان مواجه شده است، گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با هدف کاهش تاثیرات منفی استرس های این دوره بر سلامت کودکان و ارائه راه حلهایی در همین راستا برای خانواده ها، اقدام به تهیه مطالبی در چند حوزه مختلف کرده است.


    وی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه افزود: این مطالب، برای افراد با نیازهای ویژه و افراد دارای معلولیت در دو گروه سنی بزرگسال و کودک، از جمله « کودکان و بزرگسالان ناشنوا و کم شنوا، کودکان ناشنوا-نابینا، کودکان طیف اتیسم، کودکان بیش فعال » تهیه شده است، ضمن آنکه بیانیه های فدراسیون جهانی ناشنوایان و انجمن شنوایی شناسی اروپا و بیانیه مشترک فدراسیون جهانی ناشنوایی – نابینایی (WFDB)، اتحادیه جهانی ناشنوایی – نابینایی اروپا (EDbU)، فدراسیون ناشنوایی – نابینایی امریکای لاتین (FLASC) و فدراسیون ناشنوایی – نابینایی آفریقا (AFDB)، برای آگاهی جامعه و دولتمردان در حمایت از افراد با نیازهای ویژه در شرایط همه گیری ویروس کووید 19 ، ترجمه و منتشر شد.


   این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین از تهیه و انتشار مقالاتی در حوزه والدگری، و در ارتباط با آنچه که والدین می توانند برای حفظ آرامش و سلامت روانی افراد خانواده بویژه کودکان یاد بگیرند، گفت که راهکارهایی سالم و صحیح برای چگونگی رفتار والدین با فرزندان در این دوره پر استرس را نشان می دهد.


    دکتر موللی افزود: تعداد 9 مقاله بشکل پوستر با عنوان « در دوره کرونا با کودکانمان چگونه باشیم؟ » تهیه و منتشر شده است، ضمن آنکه چندین مقاله در خصوص « چگونگی صحبت کردن با کودکان درمورد ویروس کرونا » تهیه و منتشر شد، زیرا که کودکان مطالب پراکنده درست و یا با اشتباه زیادی را می شنوند که سبب بروز احساسات ناخوشایند در آنان، همچون ترس، دلهره و اضطراب می شود و مهم است، والدین بدانند که چگونه باید به سوال های کودکان در ارتباط با شیوع این بیماری، پاسخ دهند.


     وی اظهارداشت: همچنین سری مقاله هایی به شکل پوستر نیز با عنوان " بازی، یادگیری، رشد " برای خانواده های دارای کودکان نوپا و پیش دبستانی تهیه شده است که به خانواده  ها کمک می کند تا در ایام قرنطینه خانگی بتوانند علاوه بر سرگرم کردن کودکانشان، با راهکارها و فعالیتهایی ساده، به رشد مهارتهای اساسی و مورد نیاز کودکان کمک کنند.


     وی در باره همکاران گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تهیه این مقالات، گفت : با توجه به ارتباطاتی که با حوزه ناشنوایی برخی دانشگاه های جهان داشتیم، از مطالب ارسالی آن دانشگاه ها که با همکاری سازمان جهانی بهداشت و یونیسف تهیه شده، استفاده کردیم.


    وی افزود: مطالب ارسال شده از سوی اساتید آن دانشگاه ها همچون پرفسور کلودین استوربک از دپارتمان آموزش دانشگاه  ویتز در کشور آفریقای جنوبی، خانم لینا سیور رییس انجمن جی پاد (انجمن جهانی والدین کودکان ناشنوا و کم شنوا)  و پرفسور پائولا پیتمن از دانشگاه یوتا ، ترجمه شد و بصورت مقاله و پوستر در اختیار خانواده های ایرانی، و از طریق همان دانشگاه ها و برای استفاده هموطنانمان در خارج از کشور، منتشر شد.


    دکتر موللی همچنین از همکاران خود در دانشگاه های داخل کشور یاد کرد و اظهار داشت: در تهیه محتواها و ترجمه آنها، کانون ناشنوایان ایران و دکتر اشرف کریمی عضو موسسه پرکینز( کودکان نابینا-ناشنوا) ، برخی از فرهیختگان ناشنوای ایران و همچنین اساتید دانشگاه جندی شاپور اهواز و دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز همکاری داشتند.


    بگفته وی، دهها کلیپ و پوستر حاوی مطالب آموزشی به « زبان اشاره » تهیه ، و برای اطلاع رسانی ناشنوایان نسبت به راه های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، منتشر شده است.


   وی مخاطب محصولات آموزشی را شامل گروه های سنی کودکان و بزرگسالان (والدین) ذکر کرد و افزود: اکثر مطالب آموزشی برای همه والدین کودکان شیرخوار و نوپا، کودکان دبستانی و پیش دبستانی، و نوجوانان تهیه شده است، ضمن آنکه برخی از این مطالب، ویژه کودکان و نوجوانان استثنایی است.


    دکتر موللی، در پایان یادآوری کرد: این مقالات و پوسترها از طریق شبکه های اجتماعی متعدد از جمله کانال های مربوط به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (مفدا، وبدا، کمپین مهر، پویش سالمندی) و بسیاری از کانالها و گروه های ویژه اطلاع رسانی کرونا پخش می شود.


چگونه با فرزندان خود در مورد کرونا ویروس صحبت کنیم؟


چگونه اضطراب کودکان را مدیریت کنیم؟


والدگری در دوره کرونا -۱


والدگری در دوره کرونا -۲


والدگری در دوره کرونا - ۳


والدگری در دوره کرونا - ۴


والدگری در دوره کرونا - ۵


والدگری در دوره کرونا - ۶


والدگری در دوره کرونا - ۷


والدگری در دوره کرونا - ۸


کرونا و افراد کم شنوا


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 16513
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: